سعادت چوبتاشانی؛ علی یاسینی؛ زینب طولابی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی الزامات خرد و کلان تحولآفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در مرحله کیفی، از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری خبرگان و آگاهان تحولآفرینی نظام آموزش عالی ایران میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی الزامات خرد و کلان تحولآفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در مرحله کیفی، از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری خبرگان و آگاهان تحولآفرینی نظام آموزش عالی ایران میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی 214 نفر از نخبگان حوزه آموزش عالی دانشگاههای شهر کرمانشاه به روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. جهت سنجش روایی از محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آماری در مرحله کمی الگویابی معادلات ساختاری بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که الزامات کلان تحولآفرینی عبارتاند از عوامل سرمایهای، توسعهای، فرهنگی، محیطی و انگیزشی و الزامات خرد تحولآفرینی نیز عبارتاند از: آزاداندیشی، بهروزرسانی اطلاعات، نیروی دانشی ماهر، بازاریابی دانش، تجاریسازی دانش، انتقال دانش، توسعه دانش، فرهنگسازی قوی دانش، ارزشآفرینی دانش، تقویت فرهنگپذیری دانش، پژوهشمحوری، رقابت علمی، مفهومسازی دانش، تشویق علمی، کیفیت خدمات دانشی و حمایت دانشی.